Ben ik na het afsluiten van een verzekering direct verzekerd?

We sluiten onze verzekeringen steeds vaker online af, waarbij vaak wordt aangegeven dat we ‘direct verzekerd’ zijn. Hoe werkt dat precies en betekent dit dat we volledig geaccepteerd zijn, of zit er een addertje onder het gras en dient u daar goed rekening mee te houden? In verreweg de meeste gevallen zorgt de online aanvraag voor een voorlopige acceptatie. De verzekeraar dient aan de slag te gaan met uw gegevens en die in bepaalde gevallen te controleren. Vervolgens zal er een acceptatie of een weigering plaatsvinden, afhankelijk van de gegevens die u heeft opgegeven. De verzekering zal met terugwerkende kracht ingaan vanaf het moment dat u de verzekering aanvroeg, of zal met terugwerkende kracht ontbonden worden. U dient wat dat betreft altijd te wachten op het daadwerkelijk ontvangen van de polis, aangezien u pas vanaf dat moment echt verzekerd bent.

Voorlopige acceptatie

De verzekeraars gebruiken een voorlopige acceptatie, om ervoor te zorgen dat u zich direct online kunt verzekeren en u bijvoorbeeld op reis kunt gaan, of u de mogelijkheid heeft om in de auto te stappen. Houd er echter rekening mee dat een verzekeraar de eerste 1 – 3 dagen zal gebruiken om na te gaan of de gegevens die u heeft opgegeven ook echt kloppen. Heeft u eerdere schades gemeld en hoe zit het met de antwoorden op vragen met betrekking tot het eventueel eerder zijn geweigerd? De verzekeraar probeert zich een beeld te vormen van uw situatie en bepaalt op basis daarvan of u inderdaad de mogelijkheid heeft om er klant te worden. Het is verstandig om de acceptatie of weigering af te wachten, aangezien u vanaf dat moment zeker weet dat u gebruik kunt maken van de dekking zoals u die heeft afgesloten.

Acceptatie of weigering

De acceptatie of weigering zal over het algemeen binnen een paar dagen binnen zijn, waardoor u daar niet lang op hoeft te wachten. Heeft u na 3 werkdagen nog niets van de verzekeraar gehoord? Dan is het verstandig om contact op te nemen, aangezien de kans groot is dat er iets is misgegaan, of men twijfelt over bepaalde gegevens die u heeft opgegeven. U heeft dan de kans om dit te verduidelijken, zodat u direct uitsluitsel kunt krijgen. Wordt u geweigerd door de verzekeraar? Dan is het van belang om snel op zoek te gaan naar een andere verzekeraar en tijdens de aanvraag aan te geven dat u eerder bent geweigerd.

Terugwerkende kracht

Nadat de acceptatie of de weigering heeft plaatsgevonden wordt dit met terugwerkende kracht verwerkt. Dat betekent dat u vanaf het moment van de aanvraag verzekerd bent, of vanaf het moment dat u de verzekering in wenst te laten gaan. De voorlopige acceptatie die u eerder ontving wordt op deze manier definitief gemaakt, zodat u daar verder geen omkijken meer naar heeft. Wordt u geweigerd? Dan was u tijdens de afgelopen paar dagen niet verzekerd en is het van groot belang om snel op zoek te gaan naar een verzekeraar die u wel een dekking aan wil bieden.

Geplaatst op 14 maart 2014

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.