Oldtimer motorverzekering afsluiten: vier tips

De waarde van een klassieke motorfiets, die zit hem voor de meeste eigenaren in veel meer dingen dan alleen in geld. Ermee toeren en eraan knutselen is voor hen een hobby en vaak zelfs een passie. Zo’n waardevol bezit wil je natuurlijk zo goed mogelijk beschermen. En daarvoor is een goede oldtimer motorverzekering onmisbaar. In deze blog geven we je tips voor de juiste oldtimer motorverzekering afsluiten.

Wanneer moet je een oldtimer motorverzekering afsluiten?

Zodra je een motor koopt, sluit je een motorverzekering af. Dit is erg belangrijk, omdat je verzekeringsplichtig bent vanaf het moment dat het kenteken van de motor op jouw naam staat. De minimale motorverzekering die je moet hebben is de WA verzekering. Als je niet WA verzekerd bent, moet je alle schade die je met je motor bij anderen toebrengt, zelf betalen. En je riskeert een boete. Hieronder vertellen we je er meer over.

Gewone motorverzekering of een oldtimer verzekering?

Oldtimers zijn oude voertuigen die al lang niet meer worden gefabriceerd. Maar vanaf welke leeftijd is een motor dan een oldtimer? Dat verschilt per verzekeraar. Voor de ene verzekeraar is een twintig jaar oude motor al een oldtimer, terwijl de andere verzekeraar motoren pas na 25 jaar een ‘gouwe ouwe’ noemt. De voorwaarden van een oldtimer motorverzekering lijken verder erg op die van normale oldtimerverzekeringen voor auto’s. Zo moet je de motor hobbymatig gebruiken en een ander voertuig hebben voor het dagelijks gebruik.

Welke motorverzekering kiezen voor je oldtimer?

Er zijn veel aanbieders van motorverzekeringen, ook speciaal voor oldtimers. De voorwaarden, hoogte van de premie en wat je daarvoor terugkrijgt, verschilt vanzelfsprekend per verzekeraar. Deze vier gouden tips helpen je bij het maken van de juiste keuze:

Tip 1: bedenk welke dekking bij jou past

Welke dekking past het best bij jouw gebruik van je oldtimer(s)? Net als bij autoverzekeringen kun je bij de meeste verzekeraars kiezen voor WA, WA beperkt Casco of Allrisk (WA Casco).

  • WA dekking: je bent gedekt voor schade die je met je motor aanbrengt bij anderen. Vaak bieden verzekeraars bij deze dekking ook pechhulp aan. Dit is het minimale en verplichte dekkingsniveau in Nederland.
  • WA beperkt Casco: hiermee wordt naast de WA dekking ook de schade aan jouw eigen motor vergoed door bijvoorbeeld storm, diefstal of brand. Schade aan je eigen motor die je zelf veroorzaakt, wordt niet vergoed.
  • WA+Casco (Allrisk): dit is de meest uitgebreide dekking. Hierbij wordt ook schade aan je eigen motor gedekt, of het nu door storm of vandalisme komt, of je domweg eigen schuld is.

Vanzelfsprekend geldt: hoe uitgebreider de dekking, hoe hoger de premie.

Tip 2: voor zomerrijders is er de motorverzekering winterstop

Gebruik je de motor eigenlijk alleen in de zomer? Dan kun je een motorverzekering af sluiten met winterstop. In de wintermaanden wordt de schade die je krijgt door te rijden niet gedekt, maar schade die de motor in de opslag oploopt (bijvoorbeeld door brand of diefstal in de garage of schuur) wel. Je premie is in die periode dus ook lager. De winterstopdekking is meestal van 15 december tot 1 maart.

Tip 3: bedenkt welke aanvullende dekking je nodig hebt

Heb je bepaalde aanvullende dekkingen nodig? Check dan of de verzekeraar die aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan de verhaalsrechtsbijstandverzekering. Die verzekering biedt bijstand bij het verhalen van schade op derden, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van waardevermindering. Bij oldtimers is dit belangrijk, omdat er discussie kan ontstaan over de waarde of de reparatieprijs. Een andere aanvullende dekking is de Schade Verzekering Inzittenden (SVI). Hiermee dek je de werkelijk geleden schade wanneer jij of je passagier als gevolg van een ongeval blijvend invalide raken of komen te overlijden.

Tip 4: motorverzekering: cc, leeftijd en kilometers spelen mee

Zorg dat je alle informatie op een rij hebt als je gaat zoeken naar een passende motorverzekering voor je oldtimer. De hoogte van de premie is namelijk afhankelijk van veel factoren. Onder andere hoeveel CC de cilinderinhoud van je motor is, het gewicht, het aantal kilometers dat je erop rijdt, de leeftijd en natuurlijk de waarde. Kies je voor een Allrisk verzekering, dan moet de motor vaak getaxeerd worden. Het loont om verschillende verzekeringen met elkaar te vergelijken.

Geplaatst op 29 september 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *